perjantai 25. syyskuuta 2009

Jälkilöylyjä

Hei taas pitkästä aikaa! Suomessa ollaan nyt oltu jo pari viikkoa, joten nyt on ehkä aika vielä niputtaa yhteen paluumatkamme ja jälkitunnelmat reissustamme.

Mombastasta jatkettiin matkaa yöjunalla Nairobiin ja näin reissuohjelmaan saatiin neljäskin kulkuväline bussien, lauttojen ja lentokoneiden lisäksi. Matkasimme kaikkien muidenkin turistien tapaan ensimmäisessä luokassa, eikä junassa juuri paikallisia näkynytkään sillä olihan se bussia kalliimpi ja kestoltaan pidempi vaihtoehto. Reilun 30e hintaan sisältyi kuitenkin kolmen ruokalajin illallinen ja aamupala sekä kahden hengen hytti, joten mielestämme rahoille oli kyllä vastinetta. Perjantaiaamuna saavuimme Nairobiin ja suuntasimme jo neljättä kertaa reissun aikana tuttuun hostelliin Wildebeest Campiin, jossa olikin jo monia tuttuja kasvoja vastassa. Viimeinen päivä Nairobissa kului Konstan entistä kotitaloa etsien, joka loppujen lopuksi löytyi helpohkosti kevyen kävelylenkin, kahden matatukyydin sekä taksireissun jälkeen. Matkan viimeistä iltaa juhlistettiin hieman ja hankimme käyttöömme oman taksikuskin illaksi. Hän vei meidät ekspattien suosimaan baariravintolaan, jossa söimme kunnon pihvit ja ihmettelimme kenialaisen yökerhon meininkiä. Muutaman tunnin unien jälkeen aamulla lentokentälle ja kohti Suomea!

Nyt kahden viikon Suomessa oleilun jälkeen alkaa vähitellen taas totuttautua arkeen, mutta hieman jäi fiilis että olisihan sitä voinut pidempäänkin reissussa olla. Näin se taitaa olla joka kerta... Lähinnä ihmetystä on aikaansaanut kaikkien matkan aikana tapaamiemme paikallisten yhteydenotot: safarikuski Martin, Mt. Kenya opas Chris, Kilingin nykyinen rehtori, ex-rehtori Hiasintha, sekä Hiasinthan tyttären perhe ovat kaikki olleet yhteydessä meihin ja kiitelleet, toivottaneet uudestaan tervetulleeksi ja kyselleet kuulumisia. Mahtavaa vieraanvaraisuutta, johon eivät suomalaiset ole täysin tottuneet!

Ennen tätä matkaa tietoa etsiessämme, ei hirveästi löytynyt reissaajien kertomuksia Keniasta ja Tansaniasta tai Afrikasta ylipäänsä, varsinkaan suomeksi. Yleensä matkoilla tukena ollut pallontallaajien majoitustietokantakin oli aika hiljainen Afrikan-kohteiden suhteen, joten tämän blogin yksi tarkoitus oli myös jakaa kokemuksiamme muille alueelle matkaa suunniteleville. Reissun saldona oli paljon loistavia kokemuksia, uskomattoman mukavia ihmisiä ja vauhdikkaita tilanteita, joita on melko vaikea kuvailla täysimäärin muille, jotka eivät ole alueella käyneet. Näillä puheilla, jos kiinnostuit alueelle matkustamisesta niin ehdottomasti suosittelemme ja pyydettäessä annamme vinkkejä sekä välillä ehkä pyytämättäkin! Matkailu avartaa!

Anonyymi kirjoitti...

Hei Pihla ja Konsta! Kyllä oli teitä mukava pitää vähän aikaa vieraanamme täällä Sansibarilla. Mielellämme toivotamme teidät takaisin, jos se olisi mahdollista. Hienoa, että Konsta pääsi katsomaan Nairobissa vanhaa kotiaan ja minä kävin Jukan kanssa viemässä entiselle suomen opelle terveisiä toissa viikonloppuna.

Kiitos kun laitoitte vielä tämän hyvän yhteenvedon. Olimme sitä jo kovasti odottaneet ja toivoimme vain, että olisitte päässeet koteihinne sitä laatimaan. Tiesimme vain, että olette Mombasasta lähteneet junalla Nairobiin.

Terveisiä syksyn aherruksiin,

Soni ja Jukka (työmaalla)